.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
یخچالهای دو هزار ساله علم کوه کلاردشت می میرند

در جلسه ای که با حضور مسئولان شهری طالقان با مسئولان شهری کلاردشت در رودبارک برگزار شد، پیشنهاد شد تا جاده ای برای ارتباط دو منطقه سنگ گلوی به علم کوه احداث شود این در حالیست که در صورت تحقق آن یخچالهای دو هزار ساله علم کوه تخریب می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر در کلاردشت، در این جلسه که بخشدار، شهردار و دیگر مدیران اجرایی شهر و بخش طالقان و شهر کلاردشت و فرمانداری چالوس و مدیرعامل شرکت ... حضور داشتند، پیشنهاد شد برای برون رفت از بن بست دو منطقه طالقان و کلاردشت احداث جاده ارتباطی در منطقه علم کوه بررسی و قطعی شود.

انتشار این خبر و طرح و تصویب آن در کار گروه توسعه پایدار کلاردشت به ریاست یکی از مسئولان ارشد مازندران موجب نگرانی مردم، محیط زیست، منابع طبیعی و کوهنوردان منطقه شده است.

نگرانی مردم منطقه و اعتراض آنان برای تخریب علم کوه و تخت سلیمان به سال 68 بازمی گردد که شرکت مترو برای تامین سنگ متروی تهران به تخریب وسیع دامنه علم کوه پرداخت، وسعت تخریب به حدی بود که اشک کوهنوردان خارجی و طرفداران محیط زیست در کشور را درآورد تا جایی که اداره منابع طبیعی برای حفظ منابع ملی خود مجبور به ارائه گزارشی از وسعت تخریب علیه شرکت مترو و ادعای خسارتی معادل 5/3 میلیارد تومان شد.

شرکت مترو پس از تخریب کوه حفاظت شده علم کوه و به دست آوردن سود سرشار ناشی از استخراج بی رویه سنگ ناچار شد در برابر فشار اعتراضات مردمی آن را به جمعی از سرمایه گذاران تامین اجتماعی واگذار کند.

هرچند مقاومت مردم و نهاد مردمی شورای شهر برای حفظ علم کوه حدود پنج سالی است مانع فعالیت شرکت سنگ تزئینی شده ولی حضور مدیرعامل سنگ تزئینی در جلسه مسئولان طالقان و منطقه گویای این حقیقت است که این شرکت می خواهد برای برون رفت خودش از عدم فعالیت معدن با ترفند و کمک مسئولان به بهانه احداث راه ارتباطی کلاردشت به طالقان به سود کلان حاصل از استخراج سنگ برسد.

این در حالیست که اگر این مهم صورت پذیرد نه تنها راه گردشگری و مال رو قدیمی تنگ گلو، گدوک و لشگرک در ارتفاع بالای 4200 متر که قدمت بیش از دو قرن رفت و آمد مردم طالقان و کوهنوردان ایرانی و خارجی به علم کوه و کلاردشت را دارد، نابود خواهد شد بلکه پنج یخچال بزرگ علم چال هفت خوان، خرسان، مرجی کش و حصارچال و ده ها یخچال بزرگ و کوچک دیگر با قدمت دو هزار ساله را به اضافه دریاچه منحصر به فردی که در ارتفاع بالای چهار هزار متر از علم کوه قرار دارند تخریب و خسارت جبران ناپذیری برای منطقه به وجود خواهد آورد.

شجاع سلیمانپور عضو شورای شهر کلاردشت و رئیس شورای حل اختلاف حوزه شهری با انتقاد از بی توجهی در امر منابع ملی گفت: طبق اصل 50 قانون اساسی حفظ و حراست از منابع ملی و طبیعی برعهده همه مردم به خصوص سازمانهایی است که مسئولیت مستقیم آن برعهده آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سالهای بعد از دهه اول انقلاب جمعی فرصت طلب که تعدادشان هم کم نیست به جان جنگل و منابع ملی شمال از جمله علم کوه و تخت سلیمان افتادند که خوشبختانه در چند سال اخیر تجاوزات بی رویه به منابع ملی تا به امروز به حداقل رسیده است.

سلیمانپور افزود: علم کوه مشهورترین کوه ایران است که شهرت جهانی هم دارد توسط شرکت مترو با رابطه ای که در مرکز داشت بدون اخذ مجوز از منابع طبیعی و محیط زیست خودسرانه به جای برداشت اصولی از سنگ برای ساخت مترو تهران با تخلفات عدیده به تخریب و جاده سازی در دامنه وسیعی از مراتع بکر علم کوه تلاش کرد.

وی اظهار داشت: البته اعتراض شورای شهر، مردم و کوهنوردان منطقه به خاطر نفوذی که این شرکت در متروی تهران داشت بی نتیجه ماند تا اینکه شرکت را به جای بدهکاری به شرکت تزئینی واگذار می کند که این واگذاری با هدف تخریب غیرقانونی است، هرچند به خاطر اعتراضات مردم فعالیت این شرکت متوقف شده ولی تلاش دارد از هر راهی که لازم باشد به تخریب علم کوه ادامه بدهد.

وی تاکید کرد: احداث جاده کلاردشت به طالقان کمک می کند علم کوه با تمام 50 قله و یخچالهای طبیعی بالای چهار هزارمتری آن زودتر ازهر وقت دیگر نابود شود بنابراین شورای شهرو مردم به هیچ شرکتی اجازه نمی دهدعرصه های منابع ملی منطقه بالاخص علم کوه و تخت سلیمان منبعی برای سودآوری عده ای خاص شود.

علی شولی کوهنورد مطرح منطقه در اعتراض به احداث جاده ارتباطی کلاردشت به طالقان گفت: احداث راه ارتباطی بین دو منطقه خوب است ولی باید دید آیا این راه ارتباطی به همان میزان که برای مردم دو منطقه اهمیت دارد برای محیط زیست و منابع ملی هم  مفید خواهد بود.

شولی افزود: ما کوهنوردان و دوستداران طبیعت منطقه کلاردشت حفظ طبیعت و یخچال های بالای چهارهزار متری علم کوه را براحداث این راه ارتباطی که از مسیر نام آشنای تنگ گلو و گدوک می گذرد، ترجیح می دهیم و با آن مخالفیم.

اظهارات و دغدغه های مردم، کوهنوردان و برخی مسئولان شهری کلاردشت از سویی مطرح می شود که فرماندار چالوس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قرار نیست جاده یا آسفالتی در علم کوه صورت گیرد. که البته گفته های فوق خلاف مدعا را اثبات خواهد رساند.

رئیس انجمن کوهنوردان ایران نیز از اجرای طرح احداث جاده در علم کوه ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف این اقدام به منظور حفاظت از عرصه های طبیعی و ملی شد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست مازندران نیز در گفتگویی اظهار داشت: به هیچ دستگاهی اجازه احداث جاده در علم کوه و مسیرهای طبیعی و بکر کلاردشت داده نمی شود.

با این اوصاف خبرگزاری مهر در راستای ایفاء رسالت خطیر و حرفه ای خود و در جهت پاسداشت از اراضی ملی و منابع غنی خدادادی که تخریب آنها خطراتی را برای آحاد جامعه به دنبال خواهد داشت بر خود وظیفه می داند با تمام تلاش جلوی این اقدامات غیرمنطقی و غیرعقلانی از نظر زیست محیطی و اکوتوریسم را بگیرد البته توجه مسئولان استان برای جلوگیری از این مسئله ضروری به نظر می رسد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

حسین 10 شهريور 1388
برای پیشنهاد دهندگان این طرح و همچنین مسئولان کلاردشتی که با این طرح موافقت کردند متاسفم.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.294 seconds.